Tömegével veszik a kínaiak a repülőket, a Boeing lehet a vesztes
Az amerikai repülőóriás szerint a következő 20 évben minden ötödik repülőgép Kínába vándorol majd.
Minderre a turizmus nagyarányú fellendülése miatt van szükség, egész pontosan 9 ezer új gépet
vásárolnak. A helyzet sajátossága, hogy a kiélezett kínai-amerikai viszony miatt a Boeing ezúttal hoppon
maradhat.
Mára egyértelmű, hogy a következő évtizedekben a távol-keleti óriás megélénkülő kereslete határozza
majd meg a piacot, hiszen igényi az előrejelzések szerint akár megkétszereződhetnek. A híres amerikai
konszern egy éve még 8560, ma pedig 8830 darabra taksálta az elkövetkező két évtized kínai
repülőigényét a kereskedelmi szegmensben.
A Boeing egy hónapja megjelent komplex előrejelzésében a globális keresletet 43975 darabban látta, ami
egyúttal azt jelenti, hogy csak a kínai piac ennek 20 százalékát viszi el 2043-ig. A kereslet derékhadát a
keskeny törzsű utasszállítók képviselik, ezekből 6720-at igényelnek a kínaiak. A cég ebben a kategóriában
a kétes hírű 737 Max-szal tud versenybe szállni, míg a nagy konkurens Airbus az A320-szal.
Ha részletezni akarjuk a teljes kínai listát, akkor az a következőképpen fest: keskeny törzsű gépek 6720
darab, széles törzsű gépek 1575 darab, regionális gépek 365 darab és teherszállító gépek 170 darab. A
flotta ilyen hatalmas arányú bővítésére azért van szükség, mert a távol-keleti nagyhatalom turizmusa
várhatóan évi 5.9 százalékkal bővül, tehát a világátlagot jóval meghaladó ütemben.
Az előzetes számítások alapján az igények teljes kielégítéséhez a flotta legalább megduplázására van
szükség, egyrészt a növekedés miatt, másrészt a már kivonásra váró géppark okán. A Boeing piacelemzői
arra is utaltak, hogy a kínai gazdaság gyengélkedése nyilván csak átmeneti, ahogy az export
visszaerősödik, úgy majd a szállítóflottát is bővíteni kell.
Az új megrendelések többsége, csaknem 60 százaléka a bővítést szolgálja, míg a maradék 40 százalék a
régi gépek cseréjét jelenti. Mire a becsült időszak véget ér, a kínai kereskedelmi flotta összes darabszáma
a mostani 4345-ről 9740-re emelkedik. Az amerikaiak azt is megjegyzik, hogy Kína rendelkezik majd a
világ legnagyobb széles törzsű flottájával, aminek köszönhetően az utazóközönség a világ bármely
pontjára átszállás nélkül eljuthat.
A történet érdekessége a Boeing szempontjából, hogy bár évtizedek óta harmonikus együttműködés
jellemezte viszonyát a kínai légitársaságokkal, a gazdasági verseny kiéleződése miatt mégis kérdéses,
hogy mekkora szeletet hasíthat ki a tortából. Mindez annak köszönhető, hogy a legutóbbi időszakban a
nagypolitikában jelentkező ellentétek árnyékot vetettek a két ország kereskedelmi kapcsolataira, ami már
sajnos a légi közlekedésre is hatással van.
Köztudott, hogy Kína az utolsók között, csak idén engedélyezte a légi katasztrófák miatt hírhedtté vált
737 Max-ok felszállását a hazai légi társaságoknak, annak ellenére, hogy a típushibát a gyártó már
évekkel korábban kijavította.
A Bloomberg hírügynökség tett arra utalást, hogy a Boeing kínai szerepvállalása kockázatos lehet, hiszen
a pályáztatók nyilván nem őket favorizálják, ráadásul a kínai hatóságok külön is rájuk szálltak, okkal vagy
ok nélkül. Annyi bizonyos, hogy ahogy múlik az idő, az a kínai repülőgépgyártóknak kedvez, hiszen a
hazai COMAC egyre több tapasztalatot és megrendelést szerez. A tény az, hogy a kínai cég már számtalan
keskeny törzsű gépre szóló megrendelést vitt el a Boeing elől, amire egyenlő feltételek mellett nem lett
volna esélye.
A kínai flotta fejlesztésén és frissítésén túl a légi társaságok kb. 780 milliárd dollár értékben hajtanak
végre karbantartási, digitalizációs és egyéb műszaki változtatásokat a flottájukon az elemzés alá vett két
évtizedben. Óriási léptékű személyzeti változások is zajlanak, hiszen az üzemeltetéssel és karbantartással
foglalkozó részleg az időszak végéig várhatóan 430 ezer fővel növekszik a pilótákat is beleértve.
Az amerikai óriástól viszont elvitathatatlan, hogy immár fél évszázada kulcsfigurája a helyi légi
forgalomnak, közben komoly gyártóbázist épített ki a távol-keleti országban és ennek eredményeként évi
1.5 milliárd dollárral járul hozzá a kínai GDP-hez. Az itt legyártott elemekkel világszerte több mint 10
ezer Boeing repülőgép teljesít szolgálatot.